V oboru, který většina z nás považovala za velmi konzervativní, dochází k rozvoji nových zákaznicky orientovaných služeb. Pro bankovní domy to otevírá snad jedinou cestu, jak konkurovat dravým start-upům. Jaké změny nás čekají?
1. Kdykoliv a odkudkoliv
Přesun klientů na telefony je nejvýraznějším trendem dneška. Z mobilních aplikací bank se stává plnohodnotná alternativa k internetovému bankovnictví a klienti si mohou vybrat, co jim vyhovuje víc.
2. Napříč věkovými skupinami
Podíl klientů, kteří používají internetové bankovnictví a mobilní aplikace, stále roste. Rostoucí věk není překážkou – používání elektronických kanálů roste ve všech věkových skupinách, přičemž u mladých je tento trend pochopitelně nejvýraznější.
3. Zrušení bankovních poplatků
Je možné, že v horizontu pěti let zcela vymýtí poplatky za vedení běžného účtu, za výběr z bankomatu nebo za internetové bankovnictví. S digitalizací bankovnictví souvisí vyšší automatizace a snížení provozních nákladů.
4. Osud kamenných poboček
Zmizí fyzické pobočky stejně, jako kdysi vymizely telefonní budky? To zřejmě nehrozí. Pro radu s úvěrem nebo na konzultaci týkající se investování lidé stále preferují osobní kontakt s bankéřem. Tyto úkony vyžadují vyšší míru interakce a představují složitější rozhodovací proces.
5. Nepřímé platební příkazy
Do budoucna budeme moci využívat tzv. nepřímých platebních příkazů. Jak to funguje? Například často nakupujete na určitém e-shopou a dovolíte mu, aby si peníze strhával z vašeho účtu, aniž byste museli platební příkaz zadávat vždy znovu.
6. Robot místo bankéře
Postupně začínají v bankovnictví zanikat profese s nízkou přidanou hodnotou a ty, které lze nahradit automatickou inteligencí. Odhaduje se, že „bankovní roboti“ převezmou 30 až 40 procent procesů. To s sebou nese vyšší nároky na kvalifikovanost zaměstnanců bank.
7. A co dál?
Vypadá to, že nás čekají ještě digitálnější zítřky. Naplní se dnes poněkud bláznivě znějící myšlenka o platebním a komunikačním čipu implantovaným pod kůží? Nechme se překvapit. Jedno je však jisté. Nejvíce ze změn v sektoru bankovnictví budou profitovat zákazníci.
Text: Barbora Robková, foto: Shutterstock