Hasiči jsou hrdinové všedního dne. Zachraňují nejen životy zvířat, ale i ty naše. Tiskovému mluvčí Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje Mgr. Jaroslavu Mikoškovi jsme položili několik otázek týkající se prevence i kuriózních nehod.
Jaké jsou nejčastější důvody mimořádných událostí, které řešíte?
V uplynulém roce jsme řešili více než 12 tisíc událostí, tedy o 2 621 událostí více než v roce 2016. Nejčastěji jsme vyjížděli poskytnout technickou pomoc, mezi níž patří odstraňování stromů, likvidace hmyzu či otevírání bytů. Dále jsme vyjížděli odstraňovat následky dopravních nehod a naší třetí nejčastější činností byla likvidace požárů.
Lze těmto událostem předejít?
Téměř vždy existuje možnost minimalizovat nejen následky, ale i rizika. U dopravních nehod například stylem jízdy, připoutáním, u požárů počínaje osvětou u dětí, přes instalaci požárních hlásičů až po zodpovědně chování při manipulaci s otevřeným ohněm. Vždy je však nezanedbatelné procento událostí, které ovlivnit nemůžeme.
Co nám můžete doporučit, jak můžeme my ve svých domácnostech nehodě předejít?
Mezi základní doporučení co se týká požárů, patří instalace požárních hlásičů v bytech. Jsou to poměrně levná zařízení, která zachraňují lidský život. Skutečně. Stejně tak doporučujeme hasicí přístroj. V novostavbách jsou obě zařízení již povinná. Co se týká prevence otravy oxidem uhelnatým, je užitečné namontovat si hlásič tohoto plynu. To se týká zejména domácností, které používají plynový ohřívač vody neboli karmu.
Jaká byla nejkurióznější nehoda, u které jste zasahovali?
Nehody jsou různé. O kuriozity většinou nejde. Kurióznější bývají zásahy, u nichž jde o záchranu osob nebo zvířat. Odchytávali jsme psa, papouška ze stromu, srnku z branky nebo také leguána ze střechy. Zachraňovali jsme ale i malé dítě, kterému uvízla hlavička v dětském záchodovém prkénku. Naštěstí se to obešlo bez zranění.
Kolikrát za den k mimořádným událostem v průměru vyjíždíte?
To záleží na dané stanici. V Jihomoravském kraji je 26 stanic profesionálních hasičů. V uplynulém roce jsme vyjeli k více jak 12 tisícům událostí. Máme stanici, která má ročně 2 000 výjezdů a jinou, která jich má 200. Někdy je směna klidná a je pouze jeden výjezd. Jindy jednotka přejíždí od zásahu k zásahu.
Jak vypadá typický pracovní den jednotky HZS?
Směna začíná v 7 hodin ráno a končí druhý den v 7 hodin ráno, tedy 24 hodinová směna. Ráno se přebere služba od předchozí směny (informace o činnosti, případně závady k řešení), následuje převzetí techniky, kdy si nastupující směna zkontroluje vozidla a technická zařízení (např. radiostanice). Další činnost se odvíjí od denního řádu. Během dne se absolvuje školení, fyzická příprava, někdy praktický výcvik či úklid stanice. Do toho samozřejmě zasahují výjezdy k událostem. K těm je potřeba ve dne v noci vyjet do dvou minut od vyhlášení poplachu na stanici.
Děkujeme za rozhovor. Pokračování příště.